خودرو با حلب روغن نباتی! 

 دهه چهل زمانی بود که خودروی تمام مونتاژ ایرانی در دو مدل پیکان و ژیان عازم بازار داخلی می‌شد که قبل از آن هرچه بود از اروپا و آمریکا به این‌سو می‌آمد و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز علی‌رغم عدم همخوانی آب و هوایی و اقلیم سرد و گرم اما تلاش می‌کرد در این بازار تازه متحول شده حضور پررنگ داشته باشد.

خودرو با حلب روغن نباتی! 

دهه چهل زمانی بود که خودروی تمام مونتاژ ایرانی در دو مدل پیکان و ژیان عازم بازار داخلی می‌شد که قبل از آن هرچه بود از اروپا و آمریکا به این‌سو می‌آمد و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز علی‌رغم عدم همخوانی آب و هوایی و اقلیم سرد و گرم اما تلاش می‌کرد در این بازار تازه متحول شده حضور پررنگ داشته باشد. اگرچه موتورهای آن به‌سرعت داغ می‌کرد و نیازمند تعویض مرتب و خنک نگه‌داشتن رادیاتور بود اما بدنه‌هایی به استحکام سنگ داشت و وزنی سنگین که باعث می‌شد از سرعت آن بکاهد و Pobeda یکی از آن‌ها بود تا مخلوطی باشد از روسیه و ایتالیا که در پایتخت ایران عرض‌اندام نماید. اگرچه استحکام خودروهای شرقی حرف اول را میزند اما ایالات‌متحده نیز با ارائه شورلت قادر بود بازار رقابت را در غرب آسیا یعنی ایران و قسمتی از ترکیه به انحصار خود درآورد و این اروپا بود که توانست تابو را بشکند و در ادامه ژاپن نیز به آن بپیوندد تا از محور بدنه جا نماند و بر زیبایی و چابکی بیفزاید درحالی‌که این مسئله تا امروز رعایت نشده اما تولیدکنندگان داخلی هرچه توانستند به آپشن سازی پرداخته و در عوض مصالح اساسی ازجمله استحکام را کاهش دادند تا آنجا که در اواخر سلسله پهلوی شایع بود اگر رنگ خودروهای ژیان پاک شود آرم قوطی‌های روغن نباتی از زیر آن آشکار می‌شود! امروز این صنعت داخلی است که به ‌جای حمایت از تولید ممتاز کشور در امر ساخت ورق‌های فولادی، در کنار دیگر قطعات، ورق‌های ساخت بدنه را هم از چین وارد می‌کند که اگر کیفیت ندارد به‌اندازه کافی ارزان باشد! و رئیس پلیس راهور را ناچار به سوألی از مسئولان و خودروسازان نماید که از چه آلیاژی در بدنه سازی خودروهای داخلی استفاده می‌شود زیرا در تصادف‌های ساده و پیش‌پاافتاده هم به‌شدت آسیب می‌بینند؟ همین دو هفته پیش بود که ضمن اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا، بار دیگر کیفیت محصولات خودرویی داخلی زیر سوأل رفت و سید کمال هادیانفر از مسئولان و خودروسازان در یک نشست خبری از خودروسازان سوأل کرد از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده می‌شود که با یک تصادف ساده صدمه شدید می‌بینند؟«پلیس اصراری بر آزادسازی واردات خودرو ندارد، ولی به‌هرحال یا از مسیر تولید داخل یا از هر طریق واردات، باید خودروی ایمن در اختیار مردم کشورمان بگذاریم تا سلامت و امنیت هم‌وطنانمان هنگام تردد در محورهای مواصلاتی حفظ شود. مسئولان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان پاسخ دهند چرا هنوز تغییر محسوسی در ارتقای وضعیت ایمنی و امنیت خودرو‌های داخلی به وجود نیامده است و مردم همچنان به‌حق در این زمینه گلایه‌مند هستند. آنچه مأموران پلیس راهور هرروز در جاده‌های کشور مشاهده می‌کنند، این است که اغلب خودرو‌های تولید داخل، براثر کوچک‌ترین تصادفی، دچار صدمات شدیدی می‌شوند و بار‌ها دیده‌ایم بعضی خودرو‌های داخلی پس از برخورد با تابلو‌های معمولی حاشیه جاده‌ها، به دوتکه تقسیم ‌شده‌اند. در چنین شرایطی، این وظیفه مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه خودرو‌های داخلی استفاده می‌شود که اتفاقات دردناک و عجیب‌وغریبی براثر تصادفات ساده این خودرو‌ها در جاده‌های کشورمان رخ می‌دهد و سالانه هزاران نفر از هموطنان داغدار می‌شوند.» مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، از اجباری بودن ساخت خودرو با ورق‌های فولادی استاندارد و ضخامت ۷ میلیمتر می‌گوید که «استحکام بدنه خودرو اصولا وابسته به فاکتورهای متعددی ازجمله جنس، ضخامت و طراحی بدنه است. بنابراین آنچه به‌طورمعمول اهمیت دارد، استفاده از ورق‌های استاندارد اجباری شده داخلی است تا بتواند ایمنی لازم را برای بالا بردن عملکرد داشته باشد.» نظر خودروسازان داخلی در این زمینه چنین است که «اگر بخواهیم فولاد به‌روز دنیا را برای خودروسازان تولید کنیم، ضعف داریم، ضمن اینکه از میزان تولید فولادساز خواهد کاست، به‌طوری‌که از تولید درصد قابل‌ملاحظه‌ای از تولید کم می‌شود. بحث مربوط به ضخامت بدنه خودرو است. در گذشته ضخامت بدنه در پیکان 0/88 میلیمتر بود، اما اکنون در خودرو‌های جدیدتر مثل پژو، سمند و محصولات سایپا مانند پراید و تیبا به 0/7 میل کاهش پیدا کرده است.» شاید خودروسازان داخلی از شفاف شدن جنس فولادی که برای بدنه به کار می‌برند روی‌گردان باشند که در غیر این صورت قطعا به مطالبه رئیس پلیس راهور پاسخ می‌گفتند و این شبهه را دامن نمی‌زدند که برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو به کاهش کیفیت آن می‌پردازند! و این تردید زمانی از ذهن‌ها پاک خواهد شد که میزان و تناژ واردات فولاد از چین روشنگری شود تا افکار عمومی مطمئن گردد آنچه اتفاق می‌افتد حاصل کوتاهی‌ها و زیاده‌طلبی‌ها نیست تا طنز بدنه سازی خودروهای داخلی با حلبی‌های روغن نباتی از ذهن‌ها پاک شود!
ادامه دارد

ارسال نظر